Bezoeken het wat koudere Da Lat - Reisverslag uit Frankfurt an der Oder, Duitsland van Aly Beijsterveldt - WaarBenJij.nu Bezoeken het wat koudere Da Lat - Reisverslag uit Frankfurt an der Oder, Duitsland van Aly Beijsterveldt - WaarBenJij.nu

Bezoeken het wat koudere Da Lat

Door: BeijsterveldtVietnam

Blijf op de hoogte en volg Aly

04 Augustus 2011 | Duitsland, Frankfurt an der Oder

Dag 16 (zondagdag 31 juli)
De erg vriendelijke mensen van het Paragon hotel betaald en uitgezwaaid en kort na 10 uur vertrokken we naar Da Lat. Een tocht van ongeveer 140 km waar we bijna 4 uur over deden. De route liep vrijwel geheel door de bergen. Prachtige uitzichten, tientallen watervallen en veel gaten in de weg door gevallen rotsblokken. Hier en daar was zelfs een volledige weghelft in de ravijn verdwenen. Gelukkig was het tijdens onze rit droog tot juist voor Da Lat, waardoor de kans op vallende stenen een stuk minder is. In Da Lat een tijdje naar een hotel gezocht en tenslotte gekozen voor het Blue Moon resort in het centrum vlak bij het meer van Da Lat. Na de bagage in een kamer te hebben gezet wilde we de stad gaan bekijken en wat eten. Het bleek dat onze chauffeur hier erg goed bekend was. Hij nam het initiatief en bracht ons naar de 1e verdieping van een chinees restaurant in het drukke centrum. We aten hier met z’n 7-en. Het eten was hier lekker en niet duur. Daarna in de wagen naar de rand van de stad waar men zeer fijn geborduurde kunstwerken maakte en tentoonstelde. Er waren allerlei gebouwen en tuinen en beslist een bezoek waard. Op foto’s bij de ingang was te zien dat al veel prominenten ons hier waren voorgegaan. In de bijbehorende winkeltjes nog tassen gekocht voor Aly, Milou en Anouk en een klein tasje voor b.v. telefoon voor Thanh en Ludy.
Terug richting de stad gingen we aan bij de keukenhof van Da Lat. Da Lat is bekend om zijn bloemen. Het licht op 1500 m hoogte waardoor het klimaat meer lenteachtig dan zomers is en rond de stad staan erg veel kassen waar bloemen worden gekweekt. Thanh heeft steeds meer plezier gekregen in het fotograferen en filmen en hij is dan ook meestal de laatste die terug bij de auto verschijnt (nog even dit fotograferen, nog even dat,…). Tegen schemertijd zette Cong ons af in het centrum, niet ver van ons hotel. Eerst geld wisselen. De koers bij de juwelier nagevraagd, maar die was niet erg gunstig. Maar gewoon gepind bij een ATM ergens anders in de straat en nog medicatie tegen reisziekte bij de apotheek gehaald. Het was inmiddels gaan schemeren en de activiteiten in het centrum namen toe. De binnenstad van Da Lat is vanaf 6 uur afgesloten en ontwikkeld zich daarna tot een grootte markt. We zien er duidelijk uit als toeristen (groot, blank, camera om, etc.), maar worden hier met rust gelaten, d.w.z. niet elke tien meter lastig gevallen door verkopers. Dat is bijna opvallend, maar prettig. We kopen sjaals voor de kinderen en dingen wat af, uiteraard niet genoeg. Bij een volgende sjaal gaat het iets beter. In een supermarktje nog de nodige inkopen voor de volgende dag onderweg + schoenen voor Myra. Daarna terug naar het hotel. Het is rond 7 uur, maar we hebben nog geen honger. Eerst een uurtje relaxen, zwemmen (binnenzwembad), in de sauna en Turks stoombad. Rond half negen gaan we eten. We volgen het advies dat onze Chauffeur aan Thanh heeft gegeven en naar een restaurant aan het meer, niet ver van het hotel. Het wordt uitgebaat door chinezen. We eten cantonese gerechten, de smaak is herkenbaar van de chinees in Ulvenhout en drinken fruit shakes (de dames en Thanh), cola (Milou) en Bia ba ba ba (Ludy). Daarna terug naar het hotel. Via agoda nog even het Seaside resort geboekt in Vung Tau; we wisten wat we wilden en dat scheelt morgen weer onzekerheid en zoeken. Verder zijn we er inmiddels achter dat de prijs via agoda of aan de bali ongeveer gelijk is. Ons Bleu Moon hotel in Da Lat heeft 4 sterren, maar geen airco. Is hier ook minder nodig, het koelt ’s nachts flink af en het raam kan gewoon open.